Labels

Anniversary (1) Award (1) Birthday (1) Biskut (14) Blogger (16) Bubur (2) Buku (1) Cap jempol (1) Cerita (23) Contest (11) Cuti2 (19) Diet (28) Ephyra (2) Family (4) Gadget (4) Garden (2) Giveaway (9) GMM (1) Gosip (13) Hobi (46) Home (20) Iklan (6) Ilmu (4) Info (23) Info Diet (26) Info Kesihatan (43) Kad (26) Kampung (11) Kek (28) Kerabu (2) Keratan Akhbar (19) Kesihatan (2) Kitchen gadget (3) Kraf (4) Kuih (1) Lauk (3) Lawak (10) Madah (7) Majalah (1) Makan-Makan (1) Manisan (1) Masak2 (212) Masalah (3) Me (90) Mee (2) Memories (17) Menu Diet (5) Menu Mudah (3) Minuman (8) Mood (4) Motivasi (1) movie (4) Nasi (2) Novel (21) Nuffnang (6) Office (14) Pasta (1) Petua (2) Pizza (3) Potato (3) Puding (15) Puisi (9) Ramadhan (1) Raya (1) Roti (6) Salad (3) Santai (1) Sarapan (8) Senam (9) Shopping (1) Sup (1) Supplement (1) Tag (5) Tazkirah (7) Tips (7) Tutorial (1) Video (17) Wish (8) Wishlist (6)

Monday, 31 December, 2007

Satu kisah kelako

Hak!..hak!..memang kelako betul lah...malu pun ada gak...rasa tebal muka ni...Cita nyer macam ni....Hari ni..aku mintak izin bos nak kuar pi SSM sat kat The Mall atas urusan yang tertentu la....Pejabat SSM tu kat tingkat 2....aku ngan hubby aku dah sampai atas ni...tetiba la plak dia lupa amik duit..yang dia simpan dalam keta.....Pe lagi..nampak gayanyer aku la yang jadi mangsanyer...kena pergi turun balik kat tempat parking keta( dah la kat basement)..amik duit tu....Aku cam biasa la..dah penat ni..merungut la skit...mana tak nyer...dah la hari tu aku pakai kasut tinggi..Nak dijadikan hal la kan....masa turun tu....nak turun dari tingkat 1 ker G...carik eskelator tak der...so, kena turun tangga la ( dah la tinggi)....agak2 6 jer anak tangga lagi nak sampai bawah..hak!..hak!..ntah macam mana ntah..tetiba jer..aku terpelecok..Per lagi cam nangka busuk la aku jatuh...Mak aiii..sakitnyer ..Tuhan saja yang tau...tapi aku cover la..malu siot...Pastu ada la sorang mamat tu..datang nak tolong aku.." siap tanya aku lagi...' are u ok'...ceh!..aku ngan selamber nyer..cakap aku ok..thank's...Hak!..hak!...padahalnyer...rasa cam nak jerit jer...sakit tau tak...Nasib baik la. tak patah kaki aku ( maklum la yg jatuh tu bukan kurus mcm lidi badanyer)....Dah jatuh tu...aku angkat pala jer..tetiba jer aku tengok rupanya kat sebelah depan tu ada askelator yang turun ke G rupanya....Arrghhh...tension tul...Tapi aku pikir balik,..ni la balasan nyer kot..sebab mengomel bila hubby mintak tolong..he..hee....
Aku memang tak leh lupa tul lah..cam ner la aku leh jatuh...Heee..malu nyerrrr.....

Hari last

Iskh!..iskh..sedih nyer la...hari ni last aku kat department ni.....sok cuti...dah la budak2 kat opis ni pakat semua cuti lak tu...tak dapat la aku jumpa diorang....hu..huu...sedihnyer lah....
Babai kawan2 ku sekalian...harap2 korang jangan la lupakan aku.....
Key la..papehal..Good Luck la tuk korang semua...harap korang leh la keja baik2 ngan budak baru yang bakal gantikan aku ngan lin nanti....
Key la...Happy New Year tuk semua...Muaaaahhhhh.!

Friday, 28 December, 2007

Pembongkaran Sahabat Misteri


Ni dia beberapa pic..masa majlis tak rasmi pembongkaran siapa sahabat misteri......Ni semua hadiah2 yang dikumpulkan



Ni hadiah aku bagi pada sahabat misteri aku Fantagiroana ( si dak syikin rupanya)



Ni plak hadiah tuk aku..lin bagi kat aku....



Ni la dia hadiah disebalik bungkusannya

Sahabat misteri

Hari ni 28 disember 2007....hari bagi kami mengetahui siapakah sahabat misteri kami....Opss!..lupa nak cita...actually..sebenornya kat opis aku ni...tiap2 tahun kami buat game..." Sahabat Misteri"...Setiap seorang dikehendaki menulis nama samaran masing2...dan nanti cabutan akan dibuat keatas nama yang telah dikumpulkan....sesiapa yang dah dapat nama sahabat misterinya tu...dia kenalah rajin2 menghantar berita kepada sahabatnyer melalui pos box yang telah disediakan...Yang bestnyer...semua orang tak tahu siapa sahabat mereka tu....
Sampai pada tarikh yang ditentukan...kami akan buat majlis kecil2....dan semua orang dikehendaki menyediakan hadiah untuk sahabat misteri masing2....and masa majlis tu nanti lah baru tahu siapa sahabat kita tu nanti.....

Untuk hari ni...aku dah belikan hadiah yang cukup bermakna untuk sahabat misteri aku tu....So far..hadiah yang aku bagi ..dah tentu orang tu akan simpan...sebab hadiah tu memang berguna....

Wednesday, 26 December, 2007

Malangnya nasib kerana hati...

Ya Allah apalah malangnyer nasib hari ni....tetiba plak laptop ni jadi bengong....mula2 dia 'hang' jer pastu terus padam terus tak leh bukak...Mampus aku...dah la laptop ni laptop adik aku....kira baru lagi lak tu.....Nasib baik la setelah aku tengok..warranty nyer masih lagi ada....Kena pergi hantar servis center la nampaknyer....Dah la..aku nyer masih lagi kat kedai...bikin susah ni......eemmm...ntah bila la orang kedai tu nak tel aku...Agaknyer laptop aku tu belum direpair pun agaknyer...diperam jer kot....dah lama gak la aku hantar tuk repair...tak sempat jer nak follow up.....Nampaknyer balik hari ni kena gak la pergi jenguk sat kedai tu..tanya kabor laptop aku tu.....
Camno aku nak wat keja ni...Tu lah!..aku dah banyak kali suruh suami aku beli desktop jer..senang skit...tapi dia tak mau....Aku tak kira..tahun depan aku tetap jer...aku nak beli gak satu desktop...senang skit....
Emmmm...nasib...nasib.....Haiiii...harap2 tak der paper la nak nyer jadi kat laptop ni.....

Tuesday, 25 December, 2007

Berkemas nak pindah..hee..hee

Hari ni aku saja-saja jer datang opis...sambil2 tu berkemas sikit2...maklumlah cuma tinggal minggu ni jer lagi aku ada masa nak berkemas..minggu depan dah kena lapor diri di jabatan baru...so..pape hal kena clearkan semua barang2 aku kat opis ni cepat skit...Aku tak mau tinggal apa2 pun di sini..hee..hee....Aku memang saja berkemas time tak der orang..senang skit....lagipun aku tak nak la buat diorang sedih...sebab tengok aku clearkan meja aku.....Suami aku pagi2 lagi dah pesan pada aku hari ni suruh aku clearkan barang2 kat opis ni cepat skit....nanti kalut lak katannya....Tu pasal la...demi aku..dia pun kena gak la pergi keja ari ni....hee..hee.....


Sedih la plak nak tinggalkan meja aku ni....banyak betul jasa meja ni....eeee...sedihnyer....Tak pe lah..aku kena tabah dan sentiasa berfikiran positif...betul tak?...hee..hee...Aku harap tempat baru aku tu nanti ok la hendaknya.....Banyak menda aku kena belajar....sebab totally kerja aku sebelum ni langsung tak berkaitan dengan kerja2 yang bakal aku lakukan di sana nanti....Ialah mana taknyer...daripada bidang penerbitan dan produksi tetiba kena ke bahagian pengurusan...Fuhhhh!!!!....penin juga tu...kena biasakan diri la nampaknya....Insyaallah aku boleh melakukannya......

Waaa...banyak juga rupanya barang aku kat sini...jenuh la nak mengangkut nampaknyer....Tapi kira logik la....tujuh tahun aku kat sini.....tentu la banyak barangnyer...

Lin...akak dah siap2 clearkan meja dah...lin bila lagi?...Kita ada masa minggu ni jer lagi tau kat sini....







Hah!...mari..mari sapa plak nak duduk sini..silakan lah yer....pandai2 la korang nak letak saper duduk kat meja aku ni...hee...hee...banyak jasa meja tu....

Monday, 24 December, 2007

Cerita di Perlis

Assalamualikum...apa-apa hal pun..aku nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA.....
....Actually...la ni aku baru sampai dari kampung...Cuti panjang juga la.....Tahun ni raya aidil adha balik Perlis sebab raya puasa hari tu dah balik Selangor...tapi alasan yang paling kuat kenapa kena balik sana, sebab kami buat korban....17 hb tadi lepas jer keja...kami terus bertolak balik ker Perlis....lewat jugalah kami bertolak...mana tak nyer sebelum tu pergi servis keta dulu....Aku rasa dalam kul 11 malam baru nak masuk Rawang...fuh..lewat juga lah tu....
Actually tarikh 18hb disember tadi adalah hari ulangtahun perkahwinan kami yang ker 3.....Memandangkan time tu kami masih lagi di atas jalan...so...kami meraikanyer hanya dengan ucapan sahaja...Tapi, kira ok juga la...aku puas hati la...sebab dia tetap ada disisi( dah tentu la..sebab tengah memandu..hee..hee)....
Raya ke tiga...pagi...kami nak buat majlis kenduri skit...sempena korban ler.....Fuhhh!!!...letih juga la...bukan senang nak buat majlis kenduri2 ni....Tahun ni suami aku yang nak buat korban ( dia kata majlis tu untuk meraikan ulangtahun kami juga ler) ......so...semua kami support.....sampai kat sana aku dengan suami aku la yang kira jadi orang kuatnyer....Jenuh juga la....
Dalam pada sibuk2 nak menyiapkan segala keperluan untuk kenduri tu....hari rabu malam..sempat juga la kami keluar pergi tengok bola...Hee...heee..giler....tak penah dibuat seumur hidup aku..pergi tengok bola live kat stadium ( Perlis lawan Pahang).....selama ni suami aku selalu juga ajak..tapi aku berkeras tak nak ikut....Tapi malam tu ntah macam mana aku boleh terikut pula...hee..hee..Tapi kan...memang sonok rupanya tengok bola secara live ni...patut la suami aku suka sangat tengok bola kat stadium daripada tengok kat tv..Malam tu..Perlis lawan Pahang, oleh kerana aku berada di Negeri Perlis bukan Selangor...so aku sokong Perlis la.....Malam tu aku pun sibuk juga terjerit2...haa..haa..yang paling bestnyer....dek kerana aku berada di dalam stadium tu..Perlis telah membelasah Pahang 5-0.....kira kuat la aura aku ni..he..hee...Permainan diorang malam tu memang cukup bertenaga lah....memang best betul.....Sebenarnya aku ni bukan tak minat pun tengok bola...tapi saja jer..malas nak start balik minat...nanti kalau aku dah terminat balik...teruk dibuatnyer.....


Ni gambo anak buah aku kat sana....kalau nak diikutkan...belah suami aku...memang ramai ramai anak buah....Paling kelako...jangan tak caya...aku pun dah ada ramai cucu..hee...hee

Monday, 17 December, 2007

Sinar Yang Kucari ( part 1 )

Kakinya melangkah longlai merempuh pemberontakan manusia di sekitar laluan utama syurga perniagaan. Riak wajahnya begitu redup dan ayu tanpa sebarang calitan make-up. Tiada senyuman. Dibalik lutsinar matanya dia mengkhayalkan sesuatu. Terlalu sentosa. Mereka tidak faham dan tidak akan faham apa yang terkandung dalam hatinya. Ia terlalu merasuk kalbu. Ya Tuhan!. Adakah kembara hari ini seperti sebelumnya. Dan hari esok akan berulang seperti hari ini. Tiada noktah bagi si pendosa sepertinya. Tiadakah?. Ingin sekali dia menemui ruang nur itu.
Berikanlah walau hanya sekali. Tunjukkanlah walau hanya secebis. Sesekali tubuhnya terseliuh dilanggar gesaan manusia yang lain. Hanya sekadar pandangan kejap Kemudiannya berlalu tanpa kata maaf. Dia tidak marah. Hatinya juga tidak membenci. Itulah lumrah adat manusia zaman kini. Bersikap begitu asing antara satu sama lain walaupun seagama, sebangsa. Manusia sememangnya anih. Mereka akan bergaduh dan tidak teragak-agak mencederakan antara satu sama lain apabila berlaku perselisihan kecil namun akan bersatu dan berukhuwah apabila
Seperti hari-hari yang sebelumnya dia masih melakukan tugasan yang sama. Mengikut kaki melangkah merentasi laluan dari Central Market sehinggalah ke Masjid India. Selepas berehat seketika, dia akan pulang ke kediaman mewahnya di Damansara untuk menunaikan tanggungjawabnya sebagai ‘isteri’. Sengaja dia memilih cara ini untuk bermuhasabah. Dia ingin bersendirian. Dia ingin menenangkan jiwa dan perasaannya yang bercampur aduk dengan dosa silam.
Matanya ligat metah memerhati ragam-ragam manusia yang berselerakan. Ada bermacam pengemis dari kanak-kanak hingga dewasa, cacat mahupun sempurna yang tidak putus-putus melebarkan kedua belah telapak tangan mengharapkan simpati. Tidak peduli walaupun mentari memijarkan ubun kepala. Tidak kurang juga penghibur jalanan yang membingitkan suasana menunjukkan bakat masing-masing diselang selikan lenggokan hip hop mengikut alunan muzik. Mereka semua berketrampilan berbeza namun bermatlamatkan yang sama; wang.
Kejap dia menundukkan wajahnya. Terlupa dirinya juga seperti mereka. Melihat mereka seperti juga melihat dirinya. Mengkritik cara hidup mereka sama juga mengutuk kehidupannya. Malah laluan hidupnya lebih hina daripada mereka. Berselindung disebalik busana yang sebahagian sempurna dia adalah perempuan simpanan. Satu gelaran yang terlalu menghiris. Tidak ubah seperti pelacur yang sentiasa menjadi pemuas nafsu bernama lelaki. Memang benar dia melakukannya kerana wang tapi itu semua bukan untuk dirinya. Segala-galanya demi ibu dan adik-adiknya.
Derapan langkahnya diperlahankan. Tiba-tiba matanya begitu cemburu melihat sebuah keluarga yang sedang bermesra dihadapannya. Si ayah berusaha memujuk anak perempuan yang merengek meminta sesuatu. Si ibu pula memberikan minuman kepada anak lelakinya. Sesekali perlakuan itu disertai deraian gelak ketawa..
Fikirannya menerjah menangkap masa-masa pertalian keluarganya yang telah berlalu. Saat itu tertores satu persatu wajah kandung tersayang. Ibu tua yang cukup sempurna di matanya. Lembut, pengasih, penyayang dan bersikap adil terhadap anak-anaknya. Begitu juga kedua-dua adik perempuan yang begitu manja dengan dirinya. Dia amat rindukan belaian dan layanan itu. Kalau bukan kerana hal itu pastinya dia masih lagi menikmati zat itu.
Ayah? hatinya direncam kebencian apabila mengingatkan lelaki itu. Lelaki yang telah menyebabkannya lahir ke dunia melalui ukhuwah yang suci dan lelaki itu juga yang telah meragut kesuciannya saat usia menginjak remaja. Kerana rasa takut dan gerun yang begitu mendalam melihat kerakusan haiwan itu, dia hanya membiarkan sahaja dalam tangis derita sepanjang malam. Sakit tubuhnya menahan keganasan si ayah. Sakit hatinya melihat lelaki itu tersenyum puas. Dia tidak tahu entah sudah berapa kali tubuhnya berada dalam genggaman jantan keparat itu. Ingin dia membongkar kebenaran itu. Biar dunia tahu manusia yang berselindung disebalik gelaran ayah itu adalah syaitan.
Kenyataan melihat keuzuran ibu yang menghidap penyakit jantung berlubang membuatkan mulutnya terkunci rapat seribu bahasa. Mampukah ibu menerima hakikat ini?. Isteri manakah yang sanggup menelan pahit suaminya adalah perogol?. Menjadikan darah daging sendiri sebagai mangsa. Terbayang di wajahnya ibu dikendong sakaratul maut setelah menerima perkhabaran itu. Tidak!. Dia tidak sanggup. Dia bukan sekejam itu. Melihat wajah durjana ayah pula menyebabkan dendam kesumatnya semakin membara. Dendam itulah juga yang membawa dirinya jauh ke kota yang diharapkan mampu merawat kelukaan hatinya. Dia tidak mempunyai pilihan lain. Dia tidak mahu melukakan hati emak. Dia juga tidak mahu terperangkap dalam neraka sumbang ayahnya. Dia terpaksa. Begitu terpaksa.
Kakinya melangkah lagi. Menempuh arus masa perjalanan itu. Usai petang itu sememangnya damai. Diusik angin sepoi-sepoi bahasa yang kadangkala begitu nakal menyingkap rambutnya yang panjang mengurai. Suara-suara peniaga semakin galak memikat para pelanggan. Teriakan murah dan cantik sudah begitu sebati kedengaran. Kadangkala dia turut membelek barang yang diniagakan. Ada masanya dia juga mengelak dari melihat gerai-gerai yang mempamerkan kitab-kitab agama. Membaca tajuknya sahaja sudah cukup membuatkan hatinya kecut. Tubuhnya akan menggigil apabila mula membaca terjemahan ayat-ayat suci al-quran. Begitu takut dengan amarah Allah Azzawajallah. Begitu getar dengan azab Allah. Dia tahu benar akan hukuman dosanya. Terlalu berat dan tidak mungkin akan tertanggung oleh mana-mana manusia. Jangan ditanya mengapa. Dia sendiri tidak mengerti mengapa jalan itu masih menjadi pilihannya.
(bersambung.....)

Cita Ujung Minggu


Hari jumaat tadi kami satu unit pergi menginap di Selesa Hillhome,Bukit Tinggi Pahang selama 3 hari 2 malam...Actually sebenarnya bukan pergi bercuti...tapi pergi bengkel penulisan yang dianjurkan oleh unit kami sendiri....So far..tempat tu ok la....kalau rasa nak pergi jalan-jalan makan angin kesana pun ok lar.....Tak banyak aktiviti pun boleh dibuat kat sana....tapi..banyak juga la maklumat dan pengetahuan yang aku dapat masa bengkel tu......Tahu la juga bagaimana untuk menulis...Selama ni aku cuma tahu membaca jer...tapi rupa-rupanya semua orang boleh menjadi penulis....Apa-apa sahaja boleh dijadikan bahan untuk menulis...pengalaman, isi hati, luahan atau pun daripada pemerhatian ke atas segala yang ada disekitar kita ni pun boleh dijadikan bahan untuk menulis....Cuma untuk menjadi seorang penulis yang baik...seseorang tu kena la tahu perkara-perkara yang perlu ada dalam sebuah penulisan tu....Sama la macam blog ni....daripada sini pun...kita boleh mengasah bakat kita untuk menulis...cumaaa.....kita digalakkan supaya menulis menggunakan bahasa penulisan yang betul..jangan guna bahasa ' rojak' atau bahasa-bahasa yang tiada dalam kamus dewan pun....Hee...hee...sekadar untuk memberi tahu jer..apa yang aku belajar la.........

Hari ahad tu...aku balik awal gak la....tak join pun budak2 tu pg genting....bukan tak nak..tapi nak kejar masa....maklum la..hari isnin tu petangnyer dah nak blah terus balik Perlis.....Sampai KL...tak balik rumah...Pg servis keta dulu....hantar barang2 adik aku dulu...and settlekan apa2 yang patut dulu...sampai rumah...dekat pukul 7 juga la....Fuh!..penat juga la...sampai rumah kena berkemas lak....siap2 packking tuk balik kg...kemas rumah siap2.....penat juga lah....Tapi nak balik kampung punya pasal..kena gagahkan juga la....

Wednesday, 12 December, 2007

lot's of love

Alamak!..tetiba la teringat suami lak....rindu kot..hee..hee....Alaaa pe salahnyer lak kalau aku rindu n teringat kat dier....kalau masa bercinta dulu kan main lagi.....tak kan la sekarang dah tak boleh ada perasaan macam tu kan?....Buat suamiku...inilah nukilan rasa hati isteri mu ini....

Berjanjilah wahai suamiku

Lindungiku, mencintai dan menghargaiku

Hanya engkau saja
Buatku di dunia dan akhirat

Kebahagiaan menjadi teras
Kuteruskan kehidupan ini


Ku ditakdir bersamamu
Menantikan suria dan meniti pelangi

Kau ditakdir bersamaku
Susah senang berdua
Cinta kekal selamanya

Berjanjilah wahai suamiku…lindungilahku selalu...
lot's of love - ida

KAHWIN- ALASAN CANTIK TIDAK MEMADAI

Jika dulunya kita berkahwin memang disebabkan kita benar-benar terpegun dengan kecantikan atau ketampanannya, eloklah tukar sekarang. Sebab kecantikan atau ketampanan itu akan pudar. Setelah ia pudar apakah anda masih cinta dan sayang? Sedangkan kecantikan dan ketampanan itulah alasan utama anda untuk mengambilnya sebagai isteri atau menerimanya sebagai suami.Setelah berkahwin, biasanya kecantikan akan bertahan sekitar 10 - 20 tahun saja lagi. Katalah berkahwin pada usia 25, pada usia 35 - 45 kecantikan atau ketampanan masih bertahan, tapi selepas itu kedut medut mula timbul, kegemukan mengambil tempat,penyakit-penyakit juga mula singgah. Jika kecantikanlah yang menjadi teras perkahwinan, apa yang akan jadi? Cantik itu penting tetapi usah dipentingkan sangat.Apabila kita memilih seseorang yang terlalu cantik sebagai pasangan kita, kita perlu bersedia untuk tidak terlalu mencemburuinya. Terdapat satu kes benar,seorang suami melarang isterinya menoleh ke kiri kanan sepanjang berada di dalam kereta, sebab isterinya itu terlalu cantik baginya. Dia tidak dapat menerima kerlingan-kerlingan isterinya itu satu perlakuan biasa.Itulah bahana kalau kecantikan benar-benar dijadikan teras. Bayangkan jika berlaku sesuatu kepada isteri itu tadi. Katalah, suatu hari hidungnya senget sikit oleh sesuatu sebab. Sudah tentu dia akan ditinggalkan, lantaran dia dikahwini semata-mata kerana kecantikan yang ada padanya.Rasulullah s.a.w. bersabda, “Barangsiapa yang menikahi seorang wanita kerana kedudukannya, maka ALLAH tidak akan menambahkan baginya kecuali kehinaan. Barangsiapa yang menikahi seorang wanita kerana kekayaannya, makaALLAH tidak akan menambahkan baginya kecuali kefakiran.” Baginda meneruskan, “Barangsiapa yang menikahi seorang wanita kerana kemuliaan nasabnya, maka ALLAH tidak akan menambahkan baginya kecuali kerendahan. Dan barangsiapa yang menikahi seorangwanita dan dia tidak menginginkan kecuali supaya dapat menundukkan pandangan dan menjaga kemaluannya atau menyambung tali silaturahim, maka ALLAH akan memberkati mereka berdua.” Riwayat Thabrani.Perkahwinan adalah satu proses menyempurnakan kehidupan. Ia satu proses melengkapkan kekurangan-kekurangan yang ada pada seseorang. Seorang lelaki sudah tentu banyak kekurangannya berbanding seorang wanita. Maka apabila berlaku perkahwinan semua kekurangan yang sedia ada pada lelaki berkenaan akan disempurnakan oleh isterinya, seorang wanita. Demikian sebaliknya, semua kekurangan yang ada pada diri seorang wanita akan dilengkapkan pula oleh suaminya,seorang lelaki.Rasulullah s.a.w. bersabda, “Apabila seorang hamba(manusia) telah nikah, maka dia telah menyempurnakan separuh agama, kerana itu hendaklah dia bertakwa kepada ALLAH dalam separuh lagi yang tinggal.”
Maka, kita tidak boleh meletakkan satu-satu sebab sebagai alasan untuk menyintai. Takut-takut alasan itutiada pada suatu ketika, sandaran kita juga untuk menyintai turut tiada. Maka itulah, Islam mengatakan seseorang wanita itu dikahwini lebih kerana agamanya,bukan oleh kecantikan, keturunan atau kekayaan. Selain untuk memperlengkapkan kekurangan-kekurangan, perkahwinan juga adalah satu proses memberikan ketenangan kepada lelaki. Lelaki yang berkahwin adalah lelaki yang diselimuti ketenangan.“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-NYA ialah DIAmenciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan berasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-NYA di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” Ar-Rumm, 21.Jadi, belumlah terlambat untuk merubah alasan anda sewaktu berkahwin dahulu. Kalau anda terlalu berkenandengan rambutnya yang berketak-ketak, tukarkan pada keseluruhan dia sebab apabila dia mulai botak, anda mula rasa tidak selesa. Kalau anda terlalu terpesona dengan matanya yang bundar, tukarkan pada keseluruhan dia sebab apabila dia mulai rabun dan terpaksa mengenakan cermin mata, anda mula tidak bahagia. Kalau‘kekuatannya’ yang menjadi teras tukarkan segera pada keseluruhannya, sebab apabila dia mula ‘lemah’ anda akan melihatnya tidak lebih daripada tunggul mati.Perkahwinan adalah satu proses menghargai secara keseluruhan. Apa-apa yang bersifat terpencil dan tersendiri adalah sebab-sebab kecil untuk dihargai tetapi bukan dipegang sepenuh hati.Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan.

MasyaAllah...besarnya kekuasaan Allah S.W.T....

video

Monday, 10 December, 2007

Birthday Boy

Beberapa gambo 'Birthday Boy' yang sempat diambil..hee..hee..apalaaaa....birthday sok...tapi celebrate hari ni.....Tapi tak pe la...papehal thank's ler ' Badang'....Happy Birthday..semoga panjang umuq...23 tahun baru...mude lagi....


Friday, 7 December, 2007

Kesedihanku telah dikongsi.....

Semalam...akhirnya penantian aku berakhir juga...Semalam lin dah dapat surat tawaran tetap dari HR...Alhamdulillah..menangis sakan minah tu..hak..hak...sekurang2nyer..lega la sikit rasa hati aku...skang lin tentu tahu macam mana sedihnyer aku dulu...cuma aku tak tunjuk kat orang jer....
Mana tak sedih...7 tahun aku bermula disini...Dulu kat sini tak de paper pun.....Banyak sangat kenangan kat sini....daripada RA..ke kerani sambilan...pastu sementara...and skang ni aku dapat tetap....Daripada single..dah kahwin..daripada badan kurus melidi dah jadi 'chubby'..hee..hee...
Tapi hakikatnyer...aku syang nak tinggalkan tempat ni....disini la aku belajar macam2...daripada tak tau paper...banyak sangat benda yang aku tau...Thank's la pada bos2 yang banyak memberi tunjuk ajar pada aku..
Dekat sini aku terbabit dengan bidang penerbitan dan penyiaran....so..totally memang jauh sangat tersimpang daripada post keja hakiki yang sepatutnya seorang pembantu tadbir buat.....Tu pasal la...aku susah skit nak story kalau kawan2 aku tanya pe keja aku kat sini.....banyak sangat pengalaman dan pengetahuan yang aku dapat...yang paling best..aku leh buat editing video dan aku jadi ass..penyelaras kabel tv....dengan semua peralatan yang terkini di sini....teror tu.....
Tapi nak wat cam ner...tu semua akan jadi kenangan dan pengalaman tuk aku....tapi ok gak la...nanti2 apa jer orang suruh aku dah tak takut lagi...nak buat perrr?...buat poster, edit gambo, wat video...susun siaran tv...jadi RA....key in data...so far..insyaallah aku leh buat kot...he..hee...cam riak la plak...
2 januari 2008 ni aku mula lapor diri...so..aku akan gunakan masa yang tinggal beberapa minggu jer kat sini dengan sepenuhnya dan sepuas2nyer....
Ni ler meja keja aku..semak tul..macam sibuk sesangat kannn.......nak wat cam ner...tak tau aku nak letak mana fail2 tu semua...so...bior jer la...kalau kemas pun...sok2 sepah lagi...hee..he

ni laa..partner aku selamer ni...dok sebelah aku jer...nak bergosip senang skit....

and..ni la tempat aku wat keja2 editing..sempat gak la belajo editing guna soft wear final cut pro..kat maccintos pc tu...kalau time tengah mem busy..memang bising giler la kat bilik ni...maklumlah..kalau dah start wat editing..sound memang kuat nyer lah...Lagi2 kalau time en. shahrol yang wat editing..kuat giler......Tapi yang bestnyer tak der saper leh marah kalau bising pun...dah memang kejanyer cam tu...yang dok kat luar tu.....kena tahan telingalah..hak..hak...

Wednesday, 5 December, 2007

Renungan

" KEHIDUPAN DI DUNIA DIJADIKAN INDAH DALAM PANDANGAN ORANG-ORANG KAFIR, DAN MEREKA MEMANDANG HINA ORANG-ORANG YANG BERIMAN. PADA HAL ORANG-ORANG YANG BERTAQWA ITU LEBIH MULIA DARIPADA MEREKA DI HARI KIAMAT...DAN ALLAH MEMBERI REZEKI KEPADA ORANG-ORANG YANG DIKEHENDAKINYA TANPA BATAS."
....( Al-Baqarah : Ayat 212 ).....

Monday, 3 December, 2007

Abah bagi balik tangan Ita

Korang bacalah cerpen kat bawah ni....cerpen ni aku dapat melalui blog penulisan2u. Kat situ kita boleh baca macam2 cerita cerpen dan novel....Pada yang ada anak...ingat2 la sikit, bila kita mengenakan hukuman yang kononnyer nak mengajar mereka...setimpal ke tidak hukuman yang kita kenakan tu dengan kesalahan mereka....dan kena ingat la juga yang anak2 kita juga mempunyai perasaan...
So..korang bacalah cerita di bawah ni yer...
Sepasang suami isteri seperti pasangan lain dikota-kota besar meninggalkan anak-anak diasuh pembantu rumah semasa keluar bekerja. Anak tunggal pasangan ini, perempuan berusia tiga setengah tahun. Bersendirian di rumah dia kerap dibiarkan pembantunya yang sibuk bekerja bermain di luar, tetapi pintu pagar tetap dikunci. Bermainlah dia sama ada berbuai-buai di atas buaian yang dibeli bapanya, ataupun memetik bunga raya, bunga kertas dan lain-lain di laman rumahnya. Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar, lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya... kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari utu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam. Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah. Pulang petang itu, terkejut badaklah pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran, berbatik-batik. Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, "Siapa punya kerja ni?" Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya. Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan "Tak tahu... !" "Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?" herdik si isteri lagi. Sia anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata "Ita buat ayahhh.. cantik kan!" katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu. Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya di depannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan. Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan. Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa. Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas si bapa masu ke rumah dituruti si ibu, pembantu rumah menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik. Silihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar. Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah. Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anakbengkak. Pembantu rumah mengadu. "Sapukan minyak gamat tu!" balas tuannya, bapa si anak. Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya. Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. "Ita demam... " jawap pembantunya ringkas. "Bagi minum panadol tu," balas si ibu. Sebelum si ibu masuk bilik tidurdia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya Ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu. Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. "Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap" kata majikannya itu. Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius. Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu. "Tiada pilihan.." katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana gangren yang terjadi sedah terlalu teruk. "Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah" kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa diri tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar madandatangani surat kebenaran pembedahan. Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakan habis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga melihat kedua-dua tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah. Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata. "Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama." katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa. "Ita juga sayang Kak Narti.." katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria. "Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi," katanya bertalu-talu. Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraung dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya.
So bila dah jadi macam tu..apa nak jawab....kesian budak tu jadi mangsa keadaan..Takdir memang tetap takdir...tapi mana dia sikap kasih sayang keibubapaan kita...so...jadikan lah teladan dan ingatan..supaya perkara yang sama tidak terjadi dalam keluarga kita....

Popular Posts

Sila tinggalkan jejak korang ya..Nanti senang sue nak berkunjung.

Renungan


Barangsiapa yang melihat perbuatan mungkar, hendaklah ubah dengan tangan. Kalau tidak kuasa (dengan tangan), ubahlah dengan lidah. Dan kalau tak kuasa (dengan lidah), maka ubahlah dengan hati. Dan (dengan hati ini) adalah yang selemah-lemahnya iman. "